Kızıldeniz’deki nakliye sorunları Avrupa ekonomisi için risk oluşturuyor
İran destekli Husi militanlarının Kızıldeniz’deki gemilere son saldırıları, Asya ile Avrupa arasındaki küresel konteyner trafiğinin yüzde 12’sini sağlayan kritik bir deniz geçişi olan Süveyş Kanalı’nda aksamalara neden oldu. Hafif bir resesyonun eşiğinde olan ve yüksek enflasyonla mücadele eden Avrupa ekonomisi, bu aksamaların devam etmesi durumunda ek risklerle karşı karşıya kalabilir. Bölgedeki merkez bankaları bu gelişmeler nedeniyle cari yıldaki faiz indirim planlarını yeniden gözden geçirmek zorunda kalabilir.
Alman Ekonomi Bakanlığı durumu yakından izliyor ve şu ana kadar gözlemlenen tek önemli etkinin bazı malların teslimat sürelerinin uzaması olduğunu kaydetti. İngiltere Merkez Bankası Başkanı Andrew Bailey parlamentodaki bir oturumda yaptığı konuşmada, bu etkinin başlangıçta beklendiği kadar şiddetli olmadığını ancak belirsizliklerin devam ettiğini belirtti.
Şu ana kadar kesintiler, Avrupa için önemli ekonomik göstergelerde beklenen istatistiksel etkileri yansıtmadı; örneğin Aralık ayı enflasyon rakamları, tek seferlik ve hizmet fiyatlarındaki baskıların birleşimi nedeniyle hafif arttı. Önümüzdeki Çarşamba günü açıklanacak ön PMI verileri ve 1 Şubat’ta açıklanacak Euro Bölgesi enflasyonuna ilişkin ilk tahminler, ekonomik etkiler hakkında daha fazla bilgi sağlayacak. Ayrıca Avrupa Merkez Bankası Başkanı Christine Lagarde’ın önümüzdeki Perşembe günü yapılacak faiz belirleme toplantısında konuya değinmesi bekleniyor.
Halihazırda düşük performans gösteren küresel ekonominin göreceli istikrarı ve sistemdeki bol miktardaki gevşeklik, aksaklıklara karşı bir tampon oluşturdu. Bu durum, Orta Doğu’daki gerilime rağmen fiyatların sabit kaldığı petrol piyasasında da kendini gösteriyor. Uluslararası Enerji Ajansı İcra Direktörü Fatih Birol, piyasanın arzının iyi olduğunu ve talep artışının azaldığını, petrol fiyatlarının yükselme ihtimalinin düşük olduğunu belirtti.
Alman lojistik devi DHL de dahil olmak üzere Avrupa’daki şirketler, mevcut hava taşımacılığı kapasitesi ve artan maliyetlerin tüketicilere yansıtılmasını zorlaştıran genel ekonomik yavaşlama nedeniyle durumu yönetebildi. Örneğin, Başkan Andy Bond’a göre Poundland’ın ana şirketi Pepco Group, ek maliyetleri karşılamaya ve brüt kar marjlarını iyileştirmeye hazır. Benzer şekilde mobilya perakendecisi IKEA da tedarik zincirindeki aksamalarla başa çıkmak için yeterli stok seviyesini öne sürerek planladığı fiyat indirimlerine sadık kaldı.
Avrupa ekonomisi üzerindeki mevcut etki asgari düzeyde olsa da politika yapıcılar Kızıldeniz’deki aksamaların uzun vadeli potansiyel etkilerini göz ardı edemez. Oxford Economics, 4 Ocak tarihli notunda konteyner nakliye fiyatlarındaki artışın bir yıl içinde enflasyona yüzde 0,6 puan ekleyebileceğini tahmin etti. Avrupa Merkez Bankası, Avro Bölgesi’nde enflasyonun 2023’teki yüzde 5,4’ten bu yıl yüzde 2,7’ye düşeceğini öngörüyor. Her ne kadar aksamaların enflasyonun düşmesini engellemesi beklenmese de süreci yavaşlatabilir.
Merkez bankası tartışmalarında sıklıkla “jeopolitik risklerden” bahsediliyor ve Husi saldırısı da dahil olmak üzere Orta Doğu’daki durum bu kategoriye giriyor. Bu olayların artarak para politikası kararlarını etkilemesinden endişe ediliyor.
Son olarak şirketler, başlangıçta COVID-19 salgınının ticari aksamalarına yanıt olarak geliştirilen alternatif, daha sağlam tedarik rotalarına yönelik planları ilerletmeyi düşünebilir. Bu planlar, daha uzun ancak daha güvenilir ticaret yollarını ve üretimi kilit pazarlara yaklaştırmak için yakın kıyıya bağlama veya yeniden kıyıya çıkarma gibi stratejileri içerebilir. Bu seçenekler araştırılırken muhtemelen maliyetlerin artmasına neden olacaklardır.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zeka yardımıyla oluşturulmuş, bir editör tarafından çevrilmiş ve incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şartlar ve Koşullarımıza bakın.